Retkikunta aistimaastossa

Kun Kreeta-Maria Kentalaa pyytää nostamaan elokuisesta Oulunsalo soi -festivaalista esille yhden asian, hän nauraa:

– On todella vaikea nimetä vain yksi asia, sillä sitä saa, mitä tilaa: kaikki konsertit ovat ihania!

Lopulta festivaalin väistyvä taiteellinen johtaja päätyy kokonaisuuteen, jota kutsuu iloisimmaksi aikaansaannokseen kolmivuotisessa pestissään.

Jos haluat nauttia Kentalan suosituksesta, varaa siihen elokuun 14. päivä. Silloin Oulussa lähtee liikkeelle ennakkoluuloton ja seikkailuhenkinen retkikunta puheliaan oppaansa johdolla.

Mutta ennen sitä, otetaanpa pari askelta taaksepäin.

Miljöö, joka sai aikaan uutta

Elettiin vuoden 2019 alkua. Oulunsalo soi -kamarimusiikkifestivaali oli jalkautumassa kotikunnastaan Oulun keskustaan. Suunnitelmaa varten festivaalituottajat olivat etsineet kaupungista konserttipaikkoja ja esittelivät niitä nyt muulle ohjelmatiimille. Mukana oli myös festivaalin taiteellisena johtajana juuri aloittanut Kentala.

Konserttipaikkatsekkauksen ja käytyjen keskustelujen lopputuloksena oli – Kentalan sanoin – iloinen aikaansaannos. Se ristittiin Kamarikonserttisafariksi.

– Konserttisafarissa kävellään konserttipaikasta toiseen safariemännän opastuksella ja nautitaan musiikista, hyvästä seurasta sekä Oulun keskustan hienoista miljöistä, Kentala kiteyttää.

Oppaan suositus: vaihda ajatuksia

Lauantaina, elokuun 14. päivä Kamarikonserttisafarin konsertteja on kaikkiaan viisi. Niistä voi valita mieleisensä tai lähteä mukaan koko safarille. Tänä vuonna tunnelmallisista hetkistä nautitaan lääninhallituksen juhlatilassa, Aleksinkulman juhlasalissa ja kulttuuritalo Valveen Valvesalissa.

Safariemäntänä ja retkikunnan oppaana toimii viihdyttävällä tyylillään Minna Lindgren, palkittu toimittaja, kirjailija ja klassisen musiikin asiantuntija.

– Safari on mielenkiintoista ohjelmaa pullollaan oleva, yleisöä osallistava tapahtuma, jossa voi kysyä ja vaihtaa mielipiteitä, Lindgren summaa.

Yhdessäolon ainutlaatuinen idea

Lindgrenille yhdessäolo on safarin ainutlaatuisin puoli itse musiikin lisäksi.

– Safarilla vietetään oikeasti aikaa yhdessä: tutustutaan musiikin tiimoilta ja keskustellaan siitä. Näin syntyy kontaktia ihmisten välillä. Välitön kontakti yleisön kesken puolestaan vaikuttaa suoraan kontaktin syntymiseen myös muusikoiden kesken.

Lindgren on toiminut safariemäntänä vuoden 2019 ensimmäisestä safarista lähtien. Miten hän itse valmistautuu retkelle?

– Perehdyn tarkasti siihen, millaista musiikkia konserteissa kuullaan. Mielestäni yleisön on aina oleellista tietää, mihin aikaan ja ympäristöön musiikki on syntynyt. Se auttaa ymmärtämään, miksi se on juuri sellaista kuin se on.

Sopivasti hullu sopraano

Tänä vuonna Kamarimusiikkisafarin ensimmäisenä konserttina soi ”Komsi ja Alakärppä”: pienimuotoinen monologidraama heittäytymistaitoiselle ja sopivasti hullulle sopraanolle ja hänen taitavalle pianistilleen. Kyseessä on festivaalin tilausteos: Seppo Pohjolan laulusarja Minna Lindgrenin tekstiin ”Sujuvasti saksaa sohvalla”. Sopraanona hurmaa Piia Komsi, pianistina Juho Alakärppä.

Kamarimusiikkisafarin suurin saalis on Crusellin klarinettikvintetto. Safarin toisessa konsertissa ”Safarin suuri selkärankainen” musiikin voima houkutellaan esiin jousitrion ja klarinettisoolon avulla.

Kolmannessa konsertissa ”Sfäärien syke” varhainen barokkimusiikki ammentaa sfäärien harmoniasta ja osuu syvälle sisimpäämme. Tanssi puolestaan tekee sisäisen liikutuksen näkyväksi.

Laumanjohtaja väistyy festarimaastosta

Elokuun festivaali on Kentalan viimeinen taiteellisena johtajana. Yhteiskonsertissa ”Laumanjohtaja väistyy” hän saatteleekin seuraajansa pianisti Mika Rännälin festivaalimaastoon. Kokokuva leijonakuningas Rännälistä hahmottuu tehokkaasti, kun tämä esittäytyy kamarimuusikkona, soolopianistina ja säveltäjänä.

Oululainen safari päättyy sateenkestävästi sisätiloihin. ”Iltaleiri” sisältää rentoa rupattelua, vapaata musisointia ja vilpittömiä kontakteja taiteilijoiden ja yleisön kesken. Pariutuminenkin on mahdollista – todistettavasti. Mutta siitä lisää vasta safarimatkalla.