Oulunsalo Soi - onko korkeatasoinen kamarimusiikkifestivaali ummikon kauhistus?
Tavan tallaajalle kamarimusiikki voi kuulostaa jo lähtökohtaisesti vaikealta asialta. Onko tämä sitä korkeakulttuuria? Kuinka konsertissa tulee käyttäytyä, saako antaa aplodit vai katsovatko artistit ja järjestäjät pahasti? Voiko konserttiin saapua kesken soiton? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaa pitkäaikainen Oulunsalo Soi -festivaalin aktiivi Terhi Mustonen.
"Jos lähdetään aivan alusta, kannattaa hankkia liput jo ennakkoon. Osa tapahtumapaikoista on kapasiteetiltaan aika pieniä, joten näin on helpoin varmistaa pääsy tapahtumaan. Mikäli ostaa liput vasta tapahtumapaikalta, on hyvä saapua paikalle ajoissa", Mustonen teroittaa.
Täsmällisyys on muutenkin hyvästä kamarimusiikkikonsertteihin saapuessa, sillä aikataulut eivät jousta. Ovien sulkeutuessa ei konserttiin pääse sisään kuin vasta väliajalla, jos silloinkaan.
Oulunsalo Soi -festivaalin tapahtumapaikat ovat Oulun keskustassa ja Karjasillalla Oulunsalon kirkossa järjestettävää Bach-konserttia sekä Oulunsalon kirjastossa pidettävää taidenäyttelyä lukuunottamatta, joten tapahtumiin saapuminen on helppoa.
Mutta mitä jos edes konsertit, säveltäjät ja teokset eivät sano mitään?
"Aiempi kokemus kamarimusiikkikonserteista ei ole mikään este, kannattaa ottaa musiikki vastaan avoimin korvin! Itsekin kun ensimmäistä kertaa kävin klassisen musiikin konsertissa, en tiennyt mitään nuoteista ja partituureista, enkä tiedä vieläkään, mutta se ei ole ollut este musiikin nauttimisesta", Mustonen naurahtaa.
Jos täysin ummikkona musiikillisiin elämyksiin hyppääminen ei houkuta, Oulunsalo Soi -festivaalin teoksia ja sävellyksiä voi myös halutessaan kuunnella ennakkoon suoratoistopalveluista.
Festivaaliviikon aikana kuullaan isojen kokoonpanojen konsertteja ja intiimimpiä soolosoitinten hallitsemia kokonaisuuksia. Myös soitetun musiikin tyylit vaihtelevat. Oulunsalo Soin konserteissa kuulemme kaikki Leevi Madetojan viululle ja pianolle säveltämät teokset sekä lukuisia klassisten kamarimusiikin säveltäjien teoksia. Vastapainoksi tälle tarjolla on myös tuoreempia sävellyksiä sekä tulkintoja populaarimusiikista.
Konsertissa on tarkoitus nauttia musiikin voimasta
Itse konserttitilanteessa ei tarvitse istua jäyhästi jäpittäen koko esityksen ajan, mutta on hyvä muistaa olla rupattelematta vieruskaverin kanssa tai muuten innostua huutelemaan kesken kaiken. Innostuneelle puheensorinalle on paikkansa konserttia ennen, väliajalla tai konsertin jälkeen. Erityisen tärkeää on pitää kännykkä äänettömällä ja jossain taskussa tai laukussa.
"Kamarimusiikkikonserteissa ei ole tapana ottaa kuvia kesken esityksen tai muutenkaan vilkuilla puhelinta. Joskus konserttipaikat ovat pimennettyjä ja silloin kännykän näytöstä paistava valo on erityisen häiritsevä", Mustonen toteaa.
Tiivistäen voi siis sanoa, että perinteisillä käytöstavoilla ja ajoissa saapumisella pääsee nauttimaan korkeatasoisista kamarimusiikkikonserteista, eikä kenenkään ole syytä ottaa stressiä tapahtumien muodollisuudesta.
"Haluaisin vaan kannustaa ihmisiä tulemaan avoimin mielin ja nauttimaan siitä miten taitavia muusikoita on esiintymässä. Musiikki on aina parasta elävänä ja sitä kannattaa tulla kokemaan. Ja tietenkin Madetojan musiikki jota pääsee tässä laajuudessa nyt kuulemaan. Harvinaista täällä Oulussakin jossa sentään Madetoja on vaikuttanut", Mustonen sanoo.
Mutta miten se taputtaminen?
"Seuraa vaan milloin muut alkavat taputtamaan, kyllä joku konkari näyttää milloin on oikea aika taputtaa."