Oulunsalo Soi kamarimusiikkifestivaali teksti, festivaalijohtaja Atte Kilpeläinen seisoo alttoviulu kädessään ja hymyilee kameralle mustavalkoinen kuva
Uutiset

Brahmsin mukilointia ja jenkkaa Bachiin Oulunsalo Soissa

Kamarimusiikkifestivaali Oulunsalo Soin ohjelmisto heittää ryppyotsaisuuden nurkkaan ja tarjoilee muita tunteita senkin edestä. Festivaali haluaa yllättää, liikuttaa ja hämmästyttää yleisön keskiviikkona alkavilla konserteillaan Oulussa, Oulunsalossa ja Kempeleessä.

Taiteellinen johtaja Atte Kilpeläinen aikoo käyttää tuttuihin teoksiin lekaa ja vastata tekosistaan oikeuden edessä.

”Vuosien varrella olen päässyt suunnittelemaan konserttiohjelmia moniin paikkoihin, mutta silti tämä festivaali on jonkinlainen välitilinpäätös tai ainakin kovalevyn putsaus. Ohjelmassa on jokaiselle jotain tuttua, mutta myös jotain yllättävää, ennen kuulumatonta ja ennen kokematonta.”, kuvailee taiteellinen johtaja Atte Kilpeläinen ensimmäistä festivaaliaan. 

”Joidenkin konserttien konsepti on muhinut päässäni reilusti yli kymmenen vuoden ajan.” 

Yksi näistä pitkään kypsyneistä ideoista on torstaina 8.8. kuultava musiikillinen oikeudenkäynti, jossa tutkitaan, kuinka paljon Brahmsin musiikkia voi laillisesti mukiloida. Draamakonsertin oikeussalina toimii Oulunsalon kunnantalon valtuustosali. Konsertissa soittavat Kilpeläisen lisäksi pianisti Anna Laakso ja fagotisti Etienne Boudreault ja tuomarina toimii näyttelijä Timo Vuento.

Kuuluisuuksia ja uusia tuttavuuksia avajaiskonsertissa

Festivaalin avajaiskonsertti keskiviikkona 7.8. on kunnianosoitus mahtaville säveltäjille, kuten Jaakko Kuusistolle ja Kaija Saariaholle. Kilpeläinen kuvaa rennolla otteella Oulunsalo Soille tekemissään videotervehdyksissä konsertin lopetusta näin: ”Väliajan jälkeen kuullaan Emily Mainen pianokvartetto. Se on ihan okei jos et vielä tunne häntä, koska en minäkään tuntenut vielä vuosi sitten. Mutta niin sitä vanhanakin oppii. Tervetuloa kuulolle! ”

Perjantaina harmonikan tahdissa humppaa ja herkistymistä

Perjantaina 9.8. illalla on luvassa kaksi hyvin erilaista konserttia Kulttuuritalo Valveella. Ilta käynnistyy ravintola Paljetissa letkeällä afterwork-konsertilla, jossa törmäyskurssille joutuvat J.S. Bachin musiikki sekä suomalainen humppa. Ilta päättyy Valvesaliin äitien innoittamiin sävellyksiin. Molemmissa konserteissa soittaa belgialainen harmonikkataituri Philippe Thuriot sekä muita festivaalin taiteilijoita.

Samae Koskinen kohtaa kamarimuusikot, vanha musiikki Massive Attackin

Lauantai käynnistyy Kyyneleet-konsertilla Kempeleen Vanhassa kirkossa, jossa Oulun barokkiorkesterin Obo Ensemble soittaa barokin ajan sävellyksiä sekä nykyajan sovituksia John Dowlandista Massive Attackiin.

Illalla RioLiven lavan valtaa paljon huomiota uusimman levynsä julkaisusta saanut Samae Koskinen. Hän soittaa uusimman albuminsa Mä näin unta että kaikki meni hyvin ja mukana lavalla on muita festivaalin taiteilijoita. ”Vakuutan, että tämmöistä kokonaisuutta se ole Samaen tuotannosta kuullut vielä ikinä”, Kilpeläinen sanoo.

Festivaali päättyy ennenkokemattomaan musiikkiesitykseen

Festivaalin päätöspäivänä otetaan käyttöön leka ja liima, kun viisi muusikkoa laittaa supersuositut J.S. Bachin Goldberg-variaatiot täysin uuteen järjestykseen. 

Sunnuntain viimeinen konsertti alkaa 200 vuoden takaa ja päättyy tuoreeseen sävellykseen. Aikamatkalla luodaan musiikkiesitys vailla vertaa. ”Festivaalin lopuksi kurkataan tulevaisuuteen, koska me soitetaan semmoinen joukkoimprovisaatio, jota ei ole kuultu vielä ikinä missään”, Kilpeläinen lupaa.


Lisää ajankohtaista

chevron-down